Van een potentiële, naar een echte klant.

Geluk of geduld met potentiële klanten?

Soms lacht het geluk je toe. Dan heb je een van die zeldzame momenten waarop alles werkt. En dat overkomt ons ook wel eens. We waren al weken geleden in gesprek met een potentiële klant. Potentiële klanten kun je natuurlijk dagelijks of wekelijks opvolgen. Het risico bestaat hiermee dat je je potentiële klant “spammed”, of volledig overvalt met berichten. Dat is natuurlijk niet handig. Wij houden de filosofie aan dat we klanten op hun gemak moeten kunnen laten kiezen, er over nadenken en indien ze ergens anders advies inwinnen (wat alleen maar goed is), of ergens anders beter af zijn, dan is het zo.

opdringerige_verkopersJe kent het wel, loopt wat rond in de stad, je kijkt in een etalage en spot iets moois in die etalage. Je aarzelt een beetje, je kijkt nog eens, en je besluit toch even binnen te kijken. Niet met een intentie om iets aan te schaffen, maar gewoon even kijken. Je loopt naar de deur, je doet deze open, en voordat je goed en wel binnen bent staat er iemand naast je. “Kan ik u helpen?” Vervelend is dat, tenminste wij ervaren dit als vervelend. Hetzelfde gaat op voor een verkennend gesprek. Daar heb je het vaak vrijblijvend over een design, of over een website. Wij laten dan aan die persoon, of personen weten interesse te hebben in het ontwerp van hun website. Vaak krijg je dan dat ze er over moeten nadenken en ze je wel zullen contacteren. Maar wat doe je, als dat niet gebeurd, na een week…of twee weken…of drie?

Twee weken te kort?

Wat is de magische wachttijd om van een potientiële klant, een echte klant te maken? Wanneer benader je deze mogelijke klant, of benader je hem helemaal niet? Dat is en blijft lastig. En toch, mailen we vaak na 14 dagen, er even achter aan. Geheel vrijblijvend. En dan niet met de intentie om deze potientiële klant te confronteren of te overvallen. Nee, met de vraag of er nog onduidelijkheden zijn. Komt er daarna, na een week, of twee weken geen vraag terug, dan laten we het erbij. Is dat te kort? 

Toch geluk…of niet?

ContactEn dan ineens, hebben we weer contact met een klant, diezelfde klant die je destijds advies gegeven hebt. Ineens is daar dat contact, en de toezegging om een offerte te maken. Sterker nog, de offerte was “bijzaak”.  We moeten maar gewoon aan de slag. Een beetje verbaasd vraag je dan om wat meer uitleg. “Ja, het heeft wat langer geduurd, intern overleg, etc…” En dan heb je niet één, maar ineens twee websites die we mogen ontwikkelen. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws. En, we zijn dan uiteraard erg blij met het vertrouwen. De rest is, goede afspraken maken, en het ontwerpen kan beginnen. En dat, dat doen wij het liefste. Mooie websites maken. Dat is onze passie.

Ook vrijblijvend advies nodig?

Denk je nu, “goh, dat is misschien toch wel eens handig. Ik ben ook een potentiële klant?” Contacteer ons eens gewoon. Per e-mail, of Facebook, of bel ons gewoon. Wij geven vrijblijvend advies. Je wordt nergens toe “gedwongen”, geen addertjes, gewoon advies. 

Reageren is niet mogelijk